head

Nuffy

Tuesday, October 5, 2010

Bila orang Melayu meniaga

Sebenarnya dah lama aku nak menulis tentang kedai yang aku pegi makan tadi tapi tak sampai hati sebab kedai melayu.Tapi sebab dah banyak kali dia buat silap so terpaksalah aku menulis.Sebenarnya kedai makan tepi jalan ni roti canai dia memang murah.Mana nak cari roti canai harga 60sen,kat kedai dia jual 60sen lagi dan disebabkan itu kedai dia selalu ramai.

Tadi berlaku lagi kesilapan.Masa order tu aku dengan kawan aku order nasi goreng daging merah dan kawan aku order nasi goreng biasa.Tapi sekali dia hantar nasi goreng biasa dua,kami pun cakap la dengan baik hati dan lemah lembut yang satu lagi tu silap.Kami order nasi goreng daging merah 2.So terpaksalah menunggu hampir setengah jam untuk dapatkan nasi goreng daging merah tu.

Yang menjadi masalah adalah dah la dia hantar silap sekali sampai nasi goreng daging merah dia,daging dia terlampau sedikit.Kalau daging kat pinggan aku campur dengan daging kat pinggan kawan aku tu barulah jadi sempurna.Aku bab makan ni memang berkira sikit sebab nasi dia mahal.Nasi goreng daging merah dia sepinggan RM4 tapi bila makan daging pun macam celah gigi jer rasa tak berbaloi.

Dah banyak kali aku menulis pasal bila orang melayu meniaga.Orang lain nak meniaga,kita pun nak meniaga,tapi tak reti nak jujur.Daging yang dia guna tu conform2 la guna daging frozen yang RM6.99 seketul.Seketul tu aku rasa boleh dapat 10 pinggan atau mungkin lebih.Untung sikit-sikit sudah la,lagipun kawasan pelajar kot.

9 comments:

wachak said...

wa selalu makan ada satu gerai kat
kepong. sekali makan x pernah cecah
4 hinggit. melantak lah lauk pa pon
tapi meniaga seminggu 3 / 4 ari jer.
ari ni kais & dapat untung esok ngan
lusa cuti ... keh33

Langit Pertama said...

Aku pun hangin gak ngn kedai camni. Kot ye pun nk untung, jgn la merepek kuat sgt. Org tgh lapar, nanti makan kedai dia baru tau...

aNiSa hANg tUaH said...

haishhh

apa daaa
sgt2 menimbulkan kegeraman nih

ribena.illina said...

normal lah tuh. cm bena kat kolej. 1st time bukak. bkn men baek. siap nk tolong letakkan ag. sekali dah lepas lame2. muke dah kerek abees. hehehehe

Donha said...

nasib lekat juga celah giig. dari pinggan aku, tak ada daging langsung. macamana cerita?

NiNa' said...

kdg22 kedai makan mmg camtu pun...nak untung je...

White Bird said...

ko pun satu bro.. org melayu nak niaga mesti la nak untung gi mekah balik hari kot...


tu yg aku tak suka pasal org melayu..
org nak niaga dia pun nak niaga.
Org niaga elok-elok dia main-main.

NAJ HEBAT said...

kau bila mau belanje aku makan?

Cik Eka said...

org melayu klu niage kdg2 ade yg cmnie....
ade skli mkn kat kedai tu.....
straw org yg dah gune..die basuh balik.....
dah la tu...gelas yg die bg berminyak2..kompom men bilas gitu jer....
jgn harap nk dtg mkn lagi..
tp x semue la cmtu kan...ade sesetengahnyer