head

Nuffy

Friday, August 27, 2010

Tindakan Kurang Pintar


Cuma masukkan perkataan bakar bendera di enjin carian(google) kita akan dapat melihat tindakan kurang pintar dan kurang bijak dari segelintir masyarakat yang tidak menggunakan otak.Kebebasan mencari rezeki di bumi Malaysia dan kebebasan memakai baju merah dikilang-kilang waima amah-amah indon di rumah majikan-majikan yang juga beramai-ramai mengenakan baju merah  kita berikan kepada orang indon yang menumpang di Malaysia menyambut hari kemerdekaan indonesia pada 17 Ogos yang lalu dibalas dengan tindakan kurang bijak

Bakar bendera?Barangkali,hampir setiap bulan kita membaca berita tentang tindakan segelintir orang indon yang membakar bendera Malaysia seperti cuba mencabar kedaulatan negara kita.Tindakkan "sweeping Malaysian" yang mengusir rakyat Malaysia yang berada di Indonesia juga dirasakan seperti tindakan orang yang kurang akalnya.

Kadang-kadang kita terfikir,adakah orang indonesia ini terlalu miskin hanya mampu membeli sehelai dua bendera Jalur Gemilang untuk menunjukkan protes?Perlukah kita adakan tabung kemanusiaan untuk orang-orang miskin indonesia supaya mereka mampu membeli banting(banner) dan juga mesin pencetak?
ataupun perlukah kita memberi pendidikan kepada golongan-golongan kurang pintar ini bahawa protes boleh dilakukan secara aman seperti membuat memorendum bantahan?

Persoalannya,apa yang dibanggakan rakyat indonesia sehingga membuat kita bukan setaraf mereka?Adakah kemampuan ariel peterpan meniduri bini orang atau perempuan-perempuan indonesia yang dibanggakan sangat?Ataupun adakah dibanggakan dengan Indonesia pusat cetak rompak?(SINGAPURA: Indonesia mencatat rekod paling buruk dalam aspek melindungi hak milik intelektual (IPR) di Asia, manakala Singapura berada di kedudukan terbaik dalam kajian di kalangan komuniti bisnes.-Harian Metro) atau mungkin kerana maria ozawa melawat indonesia tetapi bukan Malaysia?Kalau itu yang perlu dibanggakan tak mengapa,kami hormati kerana maria ozawa memang terkenal dan disukai ramai.

Sebenarnya,telah banyak kali aku ucapkan.Kita serumpun dan negara kita adalah berjiran.Kenapa tidak kita sama-sama bersatu menentang Israel yang terang-terang merupakan musuh orang Islam.Aku tidak mempunyai sebarang masalah berkawan dengan pelajar indonesia di Univerisiti aku dan kami saling bantu membantu didalam pelajaran.

p/s:Setiap kali aku baca berita tentang protes di Indonesia dengan demonstrasi bakar bendera,aku rasa terkilan kerana banyak yang kerajaan kita lakukan untuk membantu negara indonesia semasa bencana tsunami atau gempa bumi seperti tak dihargai.

21 comments:

yott said...

ada tak rakyat malaysia pegi Indonesia cari psl sprt rompak, bunuh, rape? yg kita dgr pegi sana tujuan utk bisnes, study, travelling,shopping, kawen lg..
sy dah nyampah sgt2 dgn diorang ni. makin org ckp baik2 mkn melampau. smlm diorang buat protes lg siap panjat pagar & berdiri atas pondok keselamatan embassy kita..oii kurang ajar betul!

kalau embassy lain sure diorang dah kena..Malaysia terlampau berlembut..

IxoR@ said...

sedih la dengan keadaan masa kini....

dah tak aman....

MieZa said...

aku pon geram sangat dgn indon nie..emo taw..

Iza said...

Salam....

Entah la...
Tak berfikir panjang kot...
Amarika yg pro Israel tak pula diprotes....mungkin mengenangkan Obama yg bernah belajar di Indon kot. Itu mgkin jgk tanda2 dunia akhir zaman.

¶A.K.I¶ said...

ITU YANG MEMBEZAKAN RAKYAT YANG MEMPUNYAI TAMADUN TINGGI DAN TAMADUN RENDAH.

ITU MEMBEZAKAN RAKYAT YANG PRIHATIN DAN RAKYAT YANG MEMINTA SEDEKAH~

so, im proud to be MALAYSIAN

maCy said...

geram baca news pasal ni~

/Dayah//Nurul/ said...

haah betulla, tolong ahh prihatin..terima kasih post entry. skit sebnyk sedar akan peredaran masa ke semasa

taqie said...

memng kurg pitar.. patut bersatu tentang musuh islam..ni kita sesama kita asyik nk protes ssma sndri..smpai ble nk abeh ntah..

ribena.illina said...

hmmmm..mmg kureng pintar..ramai owng die siap masuk curi2 kat cni sbb nk cri rezeki..tapi bile balik indon..bakar bendera kite..tp bile pikir balik..yg bakar bendera kite kat cna tuh..agaknye die xpenah dtg msia kot..hohoho! tu die jakun semacam..sbb bnggang sbb xleh masuk ngn senang..=D

lumut said...

ptot bunuh je sorang2 ni

miss lolly a.k.a luvfareda said...

HoooHoooo. mmg skng ari2 kuar berite pasal ni. MENYAMPAH.

Solehah said...

mereka ni ibarat buaya yang dilepaskan daripada disepit kayu..huh..

SuRayA^i. said...

xsmua dorg mcm haram..tp tula, golongan2 yg like ^#@^#! ptt nye perlu mati tym tsunami dlu..huh

NAJ HEBAT said...

tak sedar diri. berdiri atas tanah Tuhan. bumbung langit Tuhan.

cis.

mel... aku nak final. aku suruh mak aku ambik laptop dan kuncu2 nya.

babai.

nnt raya hantar la msg.

haha

nnt bday, hantar la hadiah.

wee~~

White Bird said...

tk apela..dah kita org malaysia terlebih kurang cerdik.depa cedok kurang cerdik kita menjadi cerdik bagi dia org

fndrocka said...

Najib kena jalankan program 1Nusantara lak kut. ..huu

Lia3003 said...

manusia x pandai bersyukur macam tu lah..rakyat dia kat malaysia, boleh plak dia tak pk..hm, nthlah, x kenang dek untung..teruk, teruk,

|arieza| said...

betul setuju! teh lupakan susu!

Hamzah Ian said...

alahai.. kedua-dua pihak ade pro and kontra..

ieQa sWetLuv said...

haishh memang melampau diorang ni tau.. sabo sabo bulan pose ni huh~

qellissa said...

diorg ni x tau bersyukur..selama ni malaysia byk tlg diorg bila kena bencana..senang2 diorg nak sweep malaysia plak..ok gak klu nak sweep malysian, malaysia shud do the same to all indonesian who live and work here..juz let them go je..wat pe baik ngan org yg tak tau bersyukur bila kita da tlg dia buat ta** plak..huhuhu bikin gua emo plak baca en3 ni..huhuhu