head

Nuffy

Tuesday, June 8, 2010

Hilangnya Sifat Belas Kasihan dan Tolong Menolong

Semalam aku lepak2 tunggu bas nak balik ke johor,Masa aku lepak2 kat bus stand penang tu,Aku ternampak sorang mamat ni dia tengah kutip batu2 kecik warna merah berterabur atas jalan(batu hiasan),Aku tengok keliling,ramai orang buat bodoh jer,ada jugak yang tak perasan batu kecik tu,tersepak batu tu.

Ternyata orang-orang sekarang ni dah tak ada sifat belas kasihan dan tolong menolong.Aku yang baru sampai tadi,terus letak beg sebelah,aku pun tolong mamat tu kutip batu2 hiasan tu.Ramai jugak orang yang tengok kami kutip batu hiasan tu.Mungkin diorang rasa malu kot nak kutip batu2 kecil tu di sekeliling orang ramai.

Sempat jugak aku sembang dengan mamat tu.Dia student UM tahun 3 dari Johor Bahru,datang ke penang bercuti ke rumah kawan,pastu dia jumpa batu2 kecik tu kat jusco perda,sekali dengan pokok dia pun beli untuk mak dia.Sebab mak dia suka batu2 hiasan tu.Tapi,masa dia bawak dalam beg kertas dia tu,tiba2 bekas tu terjatuh,abis berterabur batu2 tu.Ada tinggal sikit lagi tapi dia cakap takpa la..takyah kutip.sikit jer tu pun.Maybe dia pun penat kutip batu2 kecik tu.

Aku harap lepas ni,pupuk kembali sifat belas kasihan dan tolong menolong tu.Macam mana kita nak bantu negara lain yang dalam kesusahan sekiranya diri sendiri tak ada sifat2 tolong menolong dan belas kasihan tersebut.

p/s:Kepada bro UM dari JB,kalau kau terbaca blog aku,aku orang yang sembang dengan kau malam tadi.Just msg aku kalau kau nak datang penang lagi.Aku bawak kau jalan2.

17 comments:

yott said...

manusia skrg ( bkn semua ) ramai yg tdk brminat untuk ambil tahu kesusahan org lain..

Iza said...

Mungkin sifat belas dan prihatin telah di bawa arus masa.....

enyheartsdiamond said...

kesian kat dia.. rasa nak menangis bila tahu dia belikan objek itu untuk ibunya :|

JB ke Penang.. jauh tu...

cik ian@aH Lian~ said...

eyh,
orang JB!
mari angkat tangan yer org JB.
alaaaa, baiknya...
masih ada orang yang sanggup membelikan sesuatu utk mak (sebab kita sayang mak kita, kan!)
yang tolong pun baik!

PiNk ButTeRfLy said...

ces! tak suke dengan perangai orang zaman sekarang.

mungkin pasal tak jadi kat diri sendiri sebab tu la sifat tolong menolong takde.

takpun diri sendiri pun pernah tak tertolong, tu pasal la payah nak tolong orang lain.

¶A.K.I¶ said...

bangga aku ada kawan macam ko black mel!!

bgs... insyaALLAH kte sme2 pupuk kembali sifat kasihan dan saling bantu membantu

black_mel said...

to yott :yap..ramai yg macam tu...

to Iza:setuju...nanti org cakap jga tepi kain org lak kn..tp aku kesian tgk dia..

to enyheartsdiamond:yup..mmg jauh tu..tp dia mmg anak yang baik..

to cik ian@aH Lian~:yup..dia mmg nampak macam baik2...terkasima jgk bila dia ckp dia beli utk ibu dia..

to PiNk ButTeRfLy:hurm..btul jgk..mybe dia penah alami mcm tu dan org lain x tolong..who knows...

to ¶A.K.I¶:xde la..aku kesian tgk dia kutip benda2 tu..

Langit Pertama said...

Maybe sumer org nk cpt..
Maybe gak sume og tak pasan..
Maybe gak sumer igt tu satu adegan dlm slot "Bang Bang Boom"..

Zaman skrg ni sume dh wat hal masing2..
Ader tu jiran2 pn tak kenal dh...

black_mel said...

to Langit Pertama:bnyknya maybe..hehe..btul tu..semua buat hal masing2...

FarhanaDr said...

Tolong menolong kan amalan mulia.. Orang susah kita tolong.. Mana tau satu ari kita plak yang susah kan.. =)

FarhanaDr said...

Eh.. Black mel dah balik johor.. Huhu.. Tapi kat BP.. Tolong belanje kerepek.. Ekeke.. ;p

fathiahRAIHANA said...

hem sbaq je la . bula dowg tgok wat bodo je kan . cian mamat tu ..

black_mel said...

to FarhanaDr:erk...belanja x dikira tolong yer doc..hehe..

to fathiahRAIHANA:yup..kesian mamat tu..

-atiQah- said...

org sekarang lebih pentingkan malu dari perasaan belas kasihan..

mcm kwn2 tqah jugak, nak buat apa2 sikit malu..sikit2 malu..malu kalau org tgk la..ish, tak paham..

ツhʋƨиα ツ said...

:) LIKE

sweet + syahdu nya

kkdg ckp sng kan ,
tp bila msuk situasi
rasa tak brsalah je

thanks sharing eh..

black_mel said...

to -atiQah- :sebenarnya kadang2 penah jgk jadi mcm kawan tqah tu..tp bila di pikirkan balik,malu x bertempat buat aper..

to ツhʋƨиα ツ:wc..just citer pengalaman2 diri jer..

Cik aiNa said...

thumbs up mel. baguss. orang sekarang ni banyak yg melihat n bercakap lebih je dari membantu. bercakap pum pang pum pang...habuk pun tarak.

ape pun..tolong menolong amalan mulia =)