head

Nuffy

Monday, March 22, 2010

Tutorial Masukkan Video dari Komputer dan Cara Mudah Tukar Template


Straight to the point.Nak masukkan video dari youtube memang mudah.Tapi nak masukkan video dari komputer anda ke dalam blog bagaimana sekiranya tidak mempunyai icon insert a video.Seperti di atas.Kalau menggunakan yang class memang ada icon tu..tp selepas gunakan yang latest dia hilang.

1)So,mula2..korang masuk ker Draft.Blogger.Com.Tapi sila login dulu blogspot korang.

2)Then akan keluar box seperti di bawah:-



3)Sila thick Make Blogger in Draft My Defaut........

4)Bila dah thick icon tu,sila masuk ker New Post dan lihat gambar di bawah..

 Tadaaaa....icon Insert a video dibawah dah muncul....Then macam biasa...follow the instruction.

Quest:Black_mel takkan itu jer fungsi Draft.Blogger.Com?Macam tak best jer....
Ans:Owh..tidak Black_mel..Anda lupa ker,fungsi Draft.Blogger.Com jugak membolehkan anda mengubah template mengikut cita rasa anda.
1)Click Layout.
2)Click Template Designer.Link yang terdapat di sebelah Pick New Template...
3)Pilih jenis template
4)Skip background...tak penting..tapi anda boleh cuba..
5)Pilih jenis layout..nak 2 column or 3 column or bercolumn3..
5.1)Anda boleh ubah suai saiz column2 anda...
6)Preview dulu..Kalau tak puas hati,sila ulang bermula langkah 3 kembali....
7)Apply to blog...tadaaa....siap...

Quest 2:Abis Black_mel,widget2 kesayangan saya macam mana?Hilang lah nanti..
Ans 2:Jangan risau...Widget2 tu anda boleh simpan..Nuffnang2 sekali dia tak kacau..dia cuma ubah template jer..Untuk langkah keselamatan..Save dulu template asal yer...Itu saja?

Quest 3:Last question Black Mel..Macam mana tau tentang Draft.Blogger.Com ni?
Ans3:Owh..saya terbaca di blog en.MelRomeo.Sebab beliau sedang menukar template..So,saya mencuba..Berani untuk gagal..


p/s:Sila mencuba...Jangan takut untuk mencuba...

p/s:Sebarang pertanyaan,sila call saya yer..or komen di bawah pun boleh...Kalau boleh saya jawab,saya jawab..

p/s:Ayudeathwish dan muncul dengan wish terbaru...Sila klik sini

18 comments:

deus X machina said...

jarang aku letak video kat blog
selalupun copy code dari utube je la

black_mel said...

deus X machina:haha...yup2..supaya blog x berat...

Anonymous said...

da folo blog ko~
maceh

Iza said...

Aku nak ubah warna title blog tp x blh la.....aku try guna font and color kat tp x blh la.....
Template dulu blh je buat tp template skrg mcm dah x blh nk ubah.ko masuk Teratak Usang sekarang ada rasa berat tak dgn template tu?

Anonymous said...

woit buzz aku law ko on9 ym

khaulah said...

hebat ah blek mel ni!!


tq blek mel!!

Anonymous said...

da try
thanksss

http://akugilagardenia.blogspot.com/2010/03/beautiful-blogger-award.html

Amal said...

gila.

hebat.

keh keh.

black_mel said...

to ♠ayuzdeathwish♠:wc....biasa la..aku kan baik...ayu..sori..aku bz hari ni..x sempat on...

to iza:x berapa berat...iza..nak tukar kaler text,masuk kat bahagian advance..bawah layout..kat situ leh tukar kaler text..

to nawal :haha..mana ada hebat..masih belajar..wc..cuba la..

to siv:dh try ker?
to Ain Butterscoth:wc...bgus2...


to

black_mel said...

alamak..no ganjil..jadi genap balik..

Unknown said...

dh lama tak datang sini..blog dah berubah wajah....

black_mel said...

to [jari]:thnx sbb singgah...yup2..dh tukar template...

Solehah said...

wah..blackmel dah berjaya jumpa cara letak video..anyway menarik la pasal ni..tq yeh kongsi..

black_mel said...

to Solehah:yup2...baru jumpa 2,3 hari lps...blum try lg..bz skit...wc..xpe..share ilmu sikit2...

NAJ HEBAT said...

woohoo! berguna! naj x try lagi.. hihah!

black_mel said...

to NAJ HEBAT:sila try..nnti jadi lebih hebat..hehe...

BENA said...

salam
bena nk tuka lyout baru
tp tak de yang berkenan di hati ag
n macm syg nk tgl kn yng skg nye
huhuuuuu~

black_mel said...

riBEna:skrng dh ok..jgn tukar lg..tunggu dh boring dulu..