head

Nuffy

Friday, January 22, 2010

Manusia Tak Pernah Berubah

10 tahun dulu masa aku mula2 masuk sekolah menengah,Aku pegi sekolah naik bas awam dan macam budak2 nakal la,naik bas berebut2,tolak2,naik bas bising2 pastu kacau2 orang dalam bas.Masa tu aku ingat kira perbuatan tu menampakkan kami ni samseng,padahal orang meluat.Tapi aku tak terjebak lama,tingkatan 3 aku duduk asrama,aku dah berubah,nampak matang sikit.

Hari ni,bila aku naik bas sebagai penumpang,aku nampak budak2 sekolah sekarang sebijik macam aku dulu.Aku senyum sorang2 sebab sebijik macam apa yang aku buat dulu.Memang annoying btul bila bising2 dalam bas,tolak2.Tapi aku tak marah la sebab aku dulu pun macam tu,kira mula2 nak tunjuk taring.Aku tau,penumpang lain pun rasa annoying dengan benda tu.Tapi budak2,diorang pikir enjoy jer..Tapi sekarang ni plus lagi 1,KURANG AJAR. sebab diorang kacau perempuan2 lain dengan menggunakan perkataan lucah.Cakap pasal sunat la,perempuan punya besar la,kecik la,agak2 la nak kacau pun.Ramai2,memang diorang seronok dan rasa samseng abis.Sori pada sapa yang terasa.

Agak2 la kalau diorang tau ajal diorang,diorang nak seronok2 lagi macam sekarang tak,kalau diorang tau dah besar nanti diorg  menganggur dan abiskan duit mak bapak,diorang nak berseronok lagi macam sekarang tak?Aku dulu pun tak terpikir dan alhamdulillah la,aku tak berapa menyusahkan mak bapak aku(means still menyusahkan lagi)hehe...



p/s:Mungkin 10 tahun akan datang lagi,benda ni akan berulang?

p/s:Aku tak boleh dan tak akan marah2 budak2 macam tu sebab aku pun pernah jadi macam tu,tapi yang membezakan kami,sama ada perangai diorang akan sama atau teruk lagi daripada dulu.

p/s:Tapi aku harapkan perubahan.Jangan jadikan budaya masyarakat kita.

36 comments:

++***hana zaty**++ said...

betol la mel...huhu..dak2 sek skrg ni..aisshh..dpn org tua pon ckp cm2...aisshhh...

hana pon nakal gak dulu..tp xpena kurang ajar..huhu~~sedih2~~emo lakk!ngee

missgee said...

Dulu: Nakal berakal..

Sekarang: Nakal Sial..

P/s: Pendapat peribadi semata2..Mata aku yang hanya dua..Bukan tiga atau empat..hehehe

black_mel said...

++***hana zaty**++ :yup2....bdk skrng nakal x bertempat...

black_mel said...

missgee:yup2....stuju...harap x jd makin teruk tahun2 akan dtg..

Liyana said...

ye...sangat annoying lah budak2 sekang... malu lah dorang nak tunjuk lagak dalam bas...hmmm..

|arieza| said...

mmg aku pasti akn jadi makin teruk kalau begina la rupa budak2 zmn skrg ni huhuh

black_mel said...

Liyana:yup2...tp sbb kwn2 jgk..kalau dia sorg2 dlm bas,bole kerat kuku dia diam2 jer..

black_mel said...

|arieza|:yup2...kat UK ader x mcm nie?

sukiminna said...

huhu..btul la..klu tgk dak2 skrg nakal zup..trus flashback..dejavu..macam tgk diri sendiri balik..

ade org penah ckp kat aku..klu kita buat jahat..anak2 kita akan buat jahat berkali ganda nanti.. tapi malangnye klu kita buat baik..blum tentu anak2 ikut sama perangai.

sukiprattle.blogspot

black_mel said...

sukiminna:btul tu suki...tp guna ayat dejau..wahhh...bahasa peringkat tinggi..terbukti suki seorg yg berfalsafah...

♥akukahmilikmu®♥ said...

bdk2 skrang tk mcm budak dulu..skang advance terlebih..cepat betul explore benda yg tk patut diexplore..

FarhanaDr said...

Terlalu bnyk exposure pada yg bukan2 jadikan budak2 skarang terlalu hebat dlm certai perkara compare to student dulu2.. Sendiri pny kesedaran sume ni.. Hmmmm..

Deco [MisS N] said...

haha,deco baru merasa naek bas masa duk u.. mase 1st year je,jakun ngan bas-berebut-rebut takut terlambat masuk kelas...hehe

erm,ayat budak2 zaman la nih mmg extravaganza... terlebih mengkaji bahasa barangkali....

black_mel said...

♥akukahmilikmu®♥ :yup2...btul2...mmg advance...tp budibahasa jer x advance..

black_mel said...

FarhanaDr:yup2..stuju...patut terlalu hebat,blajar la benda baik2..ni benda2 yg tak baik jer hebat..

black_mel said...

Deco [MisS N]:owh...haah..best x naik bas?

ayat bdk sekarang mmg extra(cheese)vaganza

Deco [MisS N] said...

best gakla naek bas berbanding jalan kaki:)
..jimat tenaga dan peluh..

tu r,kalah A Samad Said berbahasa

black_mel said...

Deco [MisS N]:owh..hehe...tp dh ramai2 berpeluh jgk...baik jln kaki ramai2 lg feel..hehe..

yup2..setuju...mesti menang..

chirol said...

budak2..camtu la..memang xmatang lagi..

black_mel said...

chirol:yup2...setuju...

Honeyz said...

assalamualaikum. thanx sudi singgah bace n drop komen kt blog. rase mcm pernah jenguk ke sini. tp ni 1st time btol2 singgah bace n drop komen =D

psl n3 ni, mm, sy jarang naik bas. jd xtau nk komen pe sgt. yela, sek dulu parents hntr n amek. dh masuk mtrc n uni, duk ulang-alik weekend tu naik komuter n LRT Putra. naik bas setakat perjalanan dr dalam UIA nk ke stesen LRT Terminal Putra jela (n sebaliknye)..

tu pn yela, leh kate semuanya mmg warga uia. adegan rebut tu jrg2 la nmpk. yg gaye samseng n duk kacau perempuan tu so far sy perhatikan xde lak terjadi. slmt lg la. hehe.

tp xde beza mane dgn naik train. LRT biasenye beratur. tp kalau komuter, duk beratur pn cm xde makna..dtg je komuter, semua duk tolak2.. sampai kdg2 tu kita yg kt depan pintu ni nk kasi laluan org keluar dulu, pn ditolak2 org kt blkg, suh masuk cpt2. geram gak kdg2 tu, tp diam n sbr jela.. phm2 jela.. karenah manusia...

soal kena kacau tu plak, mm, pd saya (ni pendapat peribadi jela, xnak sokong xpe je), andai perempuan tau jage diri, pemakaian pn sopan n cover aurat properly, inshaAllah selamat dr kena kacau :)

samada perlakuan ni akan berterusan n makin teruk jadinye ke x, itu WALLAHU A3LAM.. tp apepun, same2lah berharap (kate2 adalah doa!) agar masalah perilaku ni dpt dibendung dari terus menjadi2..

p/s: maaf panjang plak ngarang kat sini. hehe

black_mel said...

Honeyz:xpe...thnx sudi komen panjang2...yups...setuju...smlm naik lrt pun mcm tu..masa tu pkul 5 lebih...laki ppuan sama jer tolak....dh pelik tgk sikap org kita...

░♥si lampu neon♥░ said...

jgn noti2 lagi

black_mel said...

░♥si lampu neon♥░ :baik lampu...huhuhu...skrng dh insap...hehe..

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

memang betol la kan
budak2 sekarang ni,makin kurang ajar,adab pon dah kurang..buat hal ikot kepale n enjoy diorang aje..
haishh..

black_mel said...

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ :yup2...dulu pun ader bdk2 nakal mcm nie..tp dh x teruk mcm skrng...

nn said...

budak2 sekarang memang advance. ada yang tak baik ada yang baik. tapi yang banyak nampak yang tak baik. huhu

black_mel said...

nn:haha...nk bt mcm mana...dulu lg dh ada pepatah buat baik berpada2 buat jahat jgn skali..means dulu lg org slalu ikut benda2 jahat...huhuhu

SuRayA^i. said...

sy mmg cukup anti ngan dak2 mcm tu. sbb dulu mase zmn skolah sy baek tau bile naek bas =P

kalo skarang da lg truk dr 10 thn lps..lg 10 thn mgkin lbey truk dr skarang..xmustahil kn?

black_mel said...

SuRayA^i. :yup2...tu la yg sgt di risaukan...harap2 benda ni x berlaku..

Aku X-PO said...

aku skrg mngajar kan, so bila tgk bdk2 dtg sekolah, trasa rindu plak time bljar sekolah dlu

black_mel said...

Aku X-PO:xpe xpo..zaman kita dh berlalu..nanti buat reunion kat sek ko jgn lupa pg lak.leh jd org2 yg memberi nasihat..

mas said...

mas msa form1 dok asrama tp air asik tak dak ja so terpaksa la ulang alik nek bas....tp mas baek ohh...ayat poyo...nek bas asik kena dri jer...capek betol la

mas said...

buat msa ni tak da la nak kurang ajar ngn sapa2 pon...tp klo org krang ajar ngn mas...siap la...aku cincang nt sampai lumat...hahaha

black_mel said...

mas:haha...btul ker baik nie?hehe...

black_mel said...

mas:waa...garangnyer...cincang lumat?bahaya2...takut~~