head

Nuffy

Friday, July 16, 2010

Barang Naik,Pinjaman Pendidikan Naik Tak?

Kabinet hari ini memutuskan harga gula diselaras sebanyak 25 sen sekilogram, harga petrol RON95 dan diesel 5 sen seliter dan gas memasak LPG sebanyak 10 sen sekilogram mulai esok.
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata, penjimatan perbelanjaan itu juga akan digunakn untuk pembangunan negara yang akhirnya memberi faedah kepada rakyat. Beliau turut memberi jaminan pengurangan subsidi akan dibuat secara minimum supaya tidak membebankan rakyat.
Sumber Berita Harian 

Seperti yang diketahui umum terdapat beberapa harga barangan dan minyak dinaikkan diantara 5sen sehingga 25sen,dan aku sebagai pengguna percaya kenaikkan harga barangan untuk mengurangkan subsidi adalah tidak terlalu membebankan.
Tetapi,secara logik akal bila minyak,gula dan gas memasak naik aku boleh meneka dengan tepat dan jitu tanpa bantuan sotong Paul yang harga makanan dan minuman dikedai makanan jugak akan naik.Aku percaya,Paul si sotong jugak tentu akan setuju dengan jawapan aku,dan inilah yang akan membebankan rakyat yang berpendapatan rendah dan jugak pelajar yang bergantung dengan bantuan pinjaman pendidikan.
Bila tiba masanya harga-harga barangan memang perlu dinaikkan dan sebab paling utama adalah supaya tidak berlakunya penyeludupan minyak dan gula di sempadan negara.Aku sebagai pelajar yang bergantung kepada bantuan pinjaman pelajaran rasa jumlah pinjaman yang diberikan kini patut dikaji kerana jumlah pinjaman pendidikan sekarang dah tak relevan.

Pinjaman pendidikan ini selalunya dipohon oleh golongan yang kurang berkemampuan tapi bila jumlah pinjaman tidak lagi dapat menampung kos sara hidup yang tinggi,aku rasa ini akan membebankan keluarga-keluarga pelajar dan ada diantara sahabat aku berhenti belajar kerana tidak mampu menampung kos pengajian yang tinggi walaupun memohon bantuan pinjaman pelajaran.

p/s:Kenaikkan harga barangan itu perlu bila tiba masanya tapi walaupun secara minimum,bila melibatkan banyak barang keperluan,ini tetap mendatangkan sedikit kesan kepada pengguna.Ini pandangan peribadi aku.
p/s:JADILAH PENGGUNA YANG BIJAK.

p/s:PTPTN..naik jumlah pinjaman plisshhhhh....

23 comments:

hans said...

nasib ku dah isi full tank tangki minyak moto aku dengan v-power
hehehehe

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

black_mel said...

haha..bertuah2...aku x sempat...

dee said...

xpatut sungguh rasenye..eemm

Aby Umy said...

selamat sore sahabat
aku berkunjung ke sini

KERAK NASI said...

byk pinjam, byk nk kena byr balik..
masa pinjam mmg best..
masa nak byr..mcm aku..liat!

¶A.K.I¶ said...

aku gtaw ko ea..
nk harap ptptn bg ko byk bley..
tapi...ko kne bayar balik lagi banyak!

aku pinjam 15k pon kne bayar balik dekat 20k. kalu ko swo dorang naekkn lagi jumlah pnjaman... agak2 ko bayar balik nak tak tinggi tinggi??
sbb releven kalu pinjam rm20 byr blk rm20. tapi klu pnjam rm20 ko kne bayar balik rm100. mcm mne??

psl naek harga... hurmmm.. moral nye.. jgn mkn o minum air manis2~ mhl!!! msk kat umh. gas mhl sket xpe.... hurmm

Amal said...

plishhh?

macam gadis gadis lah. haha

Umie Nadhirah said...

X naik moto lg pasni..
jimat minyak..HAHA

SuRayA^i. said...

sy x dpt ptptn..
tp my skoler yg sy dpt dlu pun sy rse x ckup gk even lg byk dr ptptn..

hopefully gov akn check blk la bnde nh..
lg2 kalo stdy kt tmpt2 yg living cost tggi cm kl kn..sure la lg byk nk gne duit..

molmolla said...

tak payah naikkkkkkk~ dah abis belajar. hehehehhe :D

miEz haNeM said...

ptptn mmg cekik darah!
hahah..naseb baik cgg jaga kes2 PINJAMAN JPA

-fizA- said...

hehehe...
asik naik je..
bila la nak turun..

Iza said...

Salam....

Aduhhh.....
menyusahkan betul la.....
Kena kurangkan segala2nya la skrg ni...

Dah la aku tak kerja, PTPTN pun tak bayar lagi. Napa tak naikkan gaji sama, baru la berbaloi....
Duit keluar lebih laju dari air ni....

nn said...

ada member baru tau pagi tadi minyak naik. kesian gila.

y@n@ M!B said...

aku nk mtk nek gaji...huhu~

kn bagos klu selaraskan, barang nek, gaji pon nek...baru syiokk! =p

f_aRa_aINa989 said...

kena pandai + bijak berbelanjalah pasni....

Aby Umy said...

salam sahabat

tak berani pinjam2, nantik tak tebayar :D

enyheartsdiamond said...

mesti harga makanan di kedai makan pon naik..

eykameow said...

kalau i , i tak setuju harga PTPTN naik. sbb lagi byk guna lg byk nak kena bayar blk.. huu.. pndangan saya je ni :P

FarhanaDr said...

Ye betul.. MARA.. Please please please.. RM650 sebulan tak cukup.. Sob sob..

siggplus said...

kalau PTPTN naik gua berani kerat kote lah

black_mel said...

dee:nak buat mcm mana..dah naik pun..

Aby Umy :tq aby...

KERAK NASI:owh..kau la yang tak bayar tu yer..aku aritu masa lepas dip tinggal 5k jer lagi..

¶A.K.I¶:aku bayar banyak kot aki..lepas dip,masa aku keja 3 tahun balen pt aku tinggal rm5k jer lagi..

Amal:memang gadis yang tulis entry ni..haha..aku mintak tolong dia update..

Umie Nadhirah:abis nak naik aper?basikal ker?;)

SuRayA^i.:yup setuju..kene buat penyelasan pt plak lps ni..

molmolla :ni mewakili untuk adik2 kita..hehe<---ayat cover

miEz haNeM:naper tak jaga pt?kot2 leh jadi anak guam ker..hehe..

fizA- :turun nanti time nak dekat pilihan raya..

Iza:mintak tlg husband bayar...

nn:hehe..kesian kat dia...

black_mel said...

y@n@ M!B :xboleh..kalau gaji naik..barang conform akan naik..ni x payah tanya paul si sotong..

f_aRa_aINa989:yup..dah x ada cara lain..

Aby Umy :kalau mampu memang kena elakkan meminjam sebab intrest dia pun tinggi...

enyheartsdiamond:yup..x guna sekatan pun..

eykameow:thnx 4 your opinion..betul jugak..;)

FarhanaDr:x cukup?keja pasaraya pun rm600 jer...

siggplus :mintak2 lah pt naik..aku nak tengok ko kerat kote..haha..