head

Nuffy

Monday, June 21, 2010

Hisap Shisha Lebih Merbahaya Daripada Merokok



Terdapat beberapa mitos yang mengatakan menghisap shisha(gambar gugel diatas) adalah kurang merbahaya berbanding dengan menghisap rokok biasa.Atas sebab mitos inilah yang mendorong wanita-wanita atau gadis2 lebih cenderung menghisap shisha berbanding rokok biasa.
Tapi,sebenarnya mitos adalah mitos.Kajian yang dilakukan mendapati menghisap shisha lebih merbahaya berbanding rokok biasa.Kalau korang tak percaya,aku letakkan sedikit keratan surat khabar 

The New Street Times bertarikh 03/06/2010

Dr Nabilla says her studies and those conducted overseas show evidence that people inhaled more tobacco through the shisha than by smoking cigarettes.
"Some people tend to think that anything adopted from the Arab world is good. People think smoking shisha is harmless but, in fact, it is worse than cigarettes.

"Smoking shisha for hours is like smoking 400 cigarettes."


Maksudnya menghisap shisha selama sejam,kesannya sama seperti menghisap 400 batang rokok. Ramai jugak yang mempertikaikan,kalau hisap shisha tu haram,kenapa pak2 arab tu menghisap rokok.Sama jugak seperti yang Dr Nabilla cakap kat surat khabar diatas,"Tak semua yang datang dari arab tu baik".

Sesetengah orang anggap bila perempuan ataupun gadis-gadis melayu yang menghisap rokok tu terus meletakkan tanggapan perempuan atau gadis tersebut jahat,buruk dan nampak liar sehinggakan golongan ini lebih memilih untuk menghisap shisha yang kononnya nampak lebih sopan.Tapi kesannya adalah lebih buruk berbanding merokok.

Aku lebih mengfokuskan kepada kaum hawa kerana kaum2 hawa yang betul2 ketagih merokok ni tak ramai,selalunya diorang ni lebih kepada suka-suka.So,masih ada masa untuk berhenti.Untuk kaum adam lak,takde gunenyerpun nak nasihatinyer.Korang dah hardcore.Lagupun paru-paru korang kuat.

Jadi kesimpulannya?
Kalau korang tak dapat nak berhenti hisap shisha,silalah menceburkan diri dalam menghisap rokok,kerana merokok kurang merbahaya berbanding shisha.

p/s:Aku macam biasa,hisap rokok pun tak,shisha pun tak.Belum cukup mampu nak beli rokok.Takkan nak pau member2.Lagipun,kalau aku hisap rokok ni,mau bapak aku hadiahkan tendangan padu maut kat perut aku.Takut den..

21 comments:

Nur Su'aidah said...

kawan-kawan selalu pergi shisha nih. tapi ku tengok pernah lah. cuba lg tak mau. cm pelik je. kuno sikit aku ni,

aNiSa hANg tUaH said...

heee
ape2 pun shisha & rokok same2 bahayee

wong ah ian said...

siot ah ko ni aku baru nak gi cyberjaya ngan fhad..dah lame x isap shisha..terus bebelah bagi hati aku..

Mario said...

sumpah tak penah rasa...hehe

nasikputeh said...

dowhhh..
aku hisap rokok dowh..
haiya..
mane ley tinggal..
da sebati da kot..

camane ek..

kyg tau hisap rokok..

tapi.. rokok aku takde asap..
biskut rokok Julie's.

heeee......

Langit Pertama said...

Penah mamat jual shisha kt kakilima habaq kt aku yg shisha x bahaya sbb xde tar la, xde nikotin la, x mcm rokok..

Ak mmg x isap asap...
Ku isap udara biasa yg mengandungi oxygen je la yg mampu...

Encik Azizan said...

sib baik aku x hsp dua2 bnda ni...huhu

http://azizankadir.com/

FaTiN said...

aku tak pernah tgk lagi org hisap shisha.. kalau boleh xnak tgk pun.

ney said...

menyampah tengok org isap syisya,pas isap jadi cam khayal je dorg tu,konon menikmati rase syisya tu la. kalau gurl yang wat,lagi la rase cam errk??

bgusla kamu tak isap rokok/syisya

tahniah!~

qellissa said...

nasib baik my family n me xde yang isap sisha n rokok...isap aper2 pon klu da masuk asap dlm badan mestilah bahaya tul x...

cik ian@aH Lian~ said...

jangan merokok,
tak elok...
okay!

black_mel said...

Nur Su'aidah:sama jgk...x teringin nk cuba walaupun ada perasa2...

aNiSa hANg tUaH :yup anisa..setuju..

wong ah ian:haha...korang bole jer..korang perokok tegar..dh biasa..haha..

Mario:haha..btul ker bro?haha..

nasikputeh :fuhhh...nasib baik rokok munchies..kalau "rokok" lagi satu pun kenyang gak..haha..

Langit Pertama:bagus...kita menyokong kempen bumi hijau..

black_mel said...

Encik Azizan:kita serupa bro..good2..

FaTiN:xyah la tgk..xde faedah pun..

ney:ramai lagi x isap ney..kat komen2 ni pun ada 2,3 org..skrng org2 lelaki dh sedar..hehe..

qellissa:btul...nice..1 family x isap..bagus2..

cik ian@aH Lian~:baik cik ian..tp mmg x isap pun..hehe..

jane said...

pernah rs rokok daun abah jer

kah3x

tp dolu2 ler

'AQILAH said...

haha tak payah hisapla due2...simpan duit..:)

White Bird said...

ha 'ar la kaum hawa tanpa segan silu isap shisa kat tempat saya ni..bertudung pun layan shisa.

banyak tempat lepak makan yg brand sikit ada shisa..

sib baik tak rasa nk cuba,lagi pun sy tak suka perokok dan rokok =)

POSH76 said...

tak payah hisap lg baguih huhuhu

PiNk ButTeRfLy said...

tak penah terlibat lagi dengan aktiviti tak berfaedah menghabiskan duit camni.

tapi memang sangat terkejut sebab baru tau fact ni. a very good entry!!

y@n@ M!B said...

dua² pn ada keburukan..tp klu bg pilihan bau asap shisha lg best dr rokok..huhu~

black_mel said...

jane :pernah???wahh..hebatnya..hehe
jgn merokok..x baik..

'AQILAH:yup..setuju..rokok sgt mahal..

White Bird :yup..sbb anggapan diorg sisha tu x merbahaya..

POSH76:haha..yup2..setuju..

PiNk ButTeRfLy:thnx..yup..mula2 dpt tau pun mmg terkejut sgt..sbb ramai mmber yg isap shisha ni..

y@n@ M!B:haah..bau mmg sedap..tp bahaya.

¶A.K.I¶ said...

moralnya dua dua 2 mengarot..

xyah shisha2..
xyah rokok~
senang..
duet 2 makan nasi lg sedap..
buat ap mkn asap..
nak sgt asap..
g tadah kat eksos moto kete..
makan puas2!!
free! kn kn kn