head

Nuffy

Monday, June 14, 2010

Bulu Meremang dan Perangai Budak Sekolah

Tiga hari aku bercuti mengikuti seminar yang dianjurkan oleh Universiti aku.Seminar yang disertai hampir 1000 orang pelajar sekolah memberi aku peluang merasai bulu roma meremang sekali lagi.Aku bukan bercakap pasal aku jumpa hantu atau pocong atau perempuan cantik sehingga mampu menegakkan bulu roma aku.Tapi aku bercakap pasal semangat patriotik dikalangan budak2 sekolah.

Bila kita nyanyikan sesebuah lagu patriotik,bulu roma kita boleh meremang kalau betul2 dinyanyikan dengan penuh semangat.Kali terakhir aku rasa macam tu masa aku masuk pertandingan kawad kaki PKBM,masa tu kami nyanyi lagu Prajurit Tanah Air(Inilah Barisan Kita).Masa tu berdiri bulu roma aku.Memang terasa semangat patriotik tu.

Semalam,masa perasmian penutup seminar tu,nyanyian Lagu Negaraku betul2 membuatkan aku meremang bulu roma.Kalau korang tak percaya,cuba korang nyanyi Lagu Negaraku dengan penuh semangat dan penghayatan.Apa2pun pengorbanan kami selama 3 hari bersama pelajar2 sekolah berbalas dengan semangat yang ditunjukkan.

Dari pemerhatian aku selama 3 hari kat budak2 sekolah sekarang,aku cuma dapat buat 1 ulasan,budak2 sekolah yang berumur 17-19 tahun tengah meniti tempoh nakal diorang.Cuba buat benda2 yang konon melanggar peraturan,contoh aku nampak,ponteng ceramah,tak pegi solat subuh kat surau,merokok,sombong(konon dah abis samseng),buat bising masa ceramah dan banyak lah lagi.Menyampah pun ada aku tengok,tapi aku nak marah pun tak guna sebab bila aku tengok budak2 yang ponteng ceramah,aku nampak flash back diri aku sendiri cuma aku tak merokok jer.Aku harap diorang sedar sebelum terlambat.SPM lagi 5,6 bulan jer lagi.Sabar2 sikit sebelum jadi jahat.

p/s:Alang2 nak jadi jahat,biar jahat betul2,bunuh orang ker,rogol orang ker,Kalau setakat kena denda sebab tak pergi dengar ceramah motivasi buat malu jer.Baik tak payah buat benda tu.

p/s:Kadang2 budak2 sekolah ni tak pikir,aktiviti2 yang disediakan untuk diorang dalam tempoh 3 hari tu semata2 untuk memperkasakan diri diorang.Diberi peluang rasa kehidupan kat universiti,masih tak hargai.Ikut jer la program 3 hari tu.Lepas tu nak jadi jahat,jadi la.

16 comments:

Enchaoz said...

smlm kat depan umah i ade budak age range 13-15thn bwk moto lepas tu stop nak gadoh dengan budak moto yg lain... tak tahu ape sebab tapi tak elok la buat kecoh depan rumah orang.. tah pape budak2 sekarang ni...

[z@ck] said...

jap..ko pn cikgu gak ke black_mel?

SuRayA^i. said...

dulu kat skolah i baekkkk~~~lalalala~ =p

:: g3n :: said...

budak skola skang xsama ngan dulu taw...makin truk...mungkin sebab anasir-anasir luar la ni..

Iza said...

Patut la lama aku x nampak kelibat ko...rupanya jadi fesi ek?

'AQILAH said...

budak2 ..asyik nak main jek..

aNiSa hANg tUaH said...

gud2.semnagat patriotik :)

¶A.K.I¶ said...

manusia kn..
budak2..
lelaki plak 2..
syukur ko sedar awal..
dan ko pn harus mendoakan agar generasi bawah2 ko terutama lelaki pon mcm 2...
cepat sedar dan berjuang demi malaysia..
ok!~


=D

amaL said...

flash back diri kau? tapi kau pun tak lah berapa jahat sangat sebab kau tak bunuh orang, tak rogol orang. hahaha

FarhanaDr said...

Ehem ehem.. Tak merokok.. Ciri yang menarik hati tu.. Heehee.. :)

zaza said...

wahhh.. bace entry ni bikin wa panasss.. hehe..

bukan ape, dlu masa aku skolah mmg mcm ni la perangainya.. nakal nauzubillah.. dah la anak cikgu, tunjuk plak perangai ting tong ni..

but after hbs spm jer, masuk college ntah mcm mane perangai dh berubah, dh jadi polite gile... hahaha

NAJ HEBAT said...

majulah rakyat demi msia!!!

"negaraku... tanah tumpah nya darah ku.."

NAJ HEBAT said...

majulah rakyat demi msia!!!

"negaraku... tanah tumpah nya darah ku.."

++***hana zaty**++ said...

hai!

hana penah meremang bulu roma tyme nyanyi lagu perak no 1!hehe...


hana pon nakal juge dlu..tp xsombomg!hehe~~

PiNk ButTeRfLy said...

ala.. mase mude remaje la nak wat perangai pun.

nanti2 mesti diorang sedar gak, memang perangai budak2 sekolah camni la rasenye.

tapi i baik wooo mase sekolah. hehe..

black_mel said...

@Enchaoz:diorg cuba nak tunjuk samseng kot..isk3...

@[z@ck]:xla..aku jadi mentor untuk bdk2..

@SuRayA^i. :i pun..hehe...baik la jgk..

@:: g3n :: :yup2..nak buat mcm mana..arus peredaran masa jgk..

@PiNk ButTeRfLy :ramainya yg baik2..hehe...
@Iza:yup..maklumla org baik mcm aku..hehe..

@'AQILAH:main boleh..tp kena pandai bahagi masa.

@aNiSa hANg tUaH :yup2..kena cintakan tanah air..

@¶A.K.I¶:yup2..btul2..aku ada bg nasihat kat diorg..

@amaL:eh..mana ko tau ni??haha...

@FarhanaDr:hehe..skrng dh ramai yg x merokok..

@zaza:haha..seyes ker?wahh...ciri2 calon yg sesuai ni..hehe..


@NAJ HEBAT:semangat tul ko..komen sampai 2 kali..

@++***hana zaty**++:yup2..semua org nakal..tp x la jahat..