head

Nuffy

Wednesday, November 18, 2009

Peribahasa & x reti bahasa


Org dulu2 mmg kaya dgn peribahasa,budi bahasa,tata bahasa,perbahasan dan mcm2 bahasa,x kurang jgk dgn pantun,puisi,syair..Tp,smlm masa aku ddk dlm bas dlm perjalanan balik ke png,aku terpkir..releven lg ker benda2 nie nk guna sekarang?ader lg ker bdk2 sek guna benda nie dlm karangan?timbul persoalan..kat sini aku bagi contoh:

1)Atuk ckp: Sehari selembar benang,lama2 menjadi kain..
adik jwb:Kalau sehari selembar bng lmbt siap..cuba lembar bnyk2 cpt skit siap..lgpun skrg dh ada kilang..

2)Atuk ckp:Cubit peha kanan,peha kiri terasa sakit
adik jwb:Apahal lak peha kiri nk sakit..x phm2..

3)Atuk ckp:Perigi cari timba..
adik jwb:Skrng dh ada paip,bt aper susah2..

4)Atuk ckp:blkng parang di asah lg kan tajam.
adik jwb:dh xde keje ker smpai nk asah belakang parang.

5)Atuk ckp:kalau asal benih yg baik,jatuh ke laut menjadi pulau.
adik jwb:atuk try tabur nk tgk bole jd pulau ker x..

Ni contoh sikit yang peribahasa mungkin dh ssh nk di terima..
kalau 50 thn akan dtg,cucu cicit kita nnti knl lg x perigi,timba dan lain2?
Aku x ckp peribahasa nie x sesuai dh..still ada yang sesuai..

Lg 1,contoh la kn...Contoh ok...kalau Juang Hidup tiba2 gaduh dgn HBZ,

sekali juang hidup intro "kajang pak malau kajang berlipat"

x psl2 hbz terguleng2 kat tanah tahan gelak..hehe..tp ok gak..aku rasa diorg x jadi gaduh...so...pkr2 la..

p/s:utk cikgu2 sek/pakar bahasa,sori..ini sekadar gurauan..
teruskan usaha murni anda memartabatkan bahasa ibunda.

p/s:utk anak2 kecik,rajin2 la tgk crita p.ramlee..bkn perigi jer,kipas lipas pun ader dlm filem dia.

20 comments:

Melz said...

betul tuh..masa itu emas pun dah xleh guna pakai sebenarnya.. la nie orang beli jongkong emas buat toilet.. kira emas tuh kan sekarang dah boleh beli.. masa boleh beli ke ?

Time is Time

black_mel said...

haha..stuju..rupa2nya bnyk lg peribahasa dh x bole pkai..

hBz said...

"minum air seteguk, tak akn mengubati penyakit"

hehee..

black_mel said...

"smbil mnyelam mnum air" menyelam kat laut tgk...

izzahfarhana said...

wakakaka.kajang pak malauuu berkajang2.err nak kertas kajang x adik?

hBz said...

adik jangan sangka tak berduri.apa adik2..gulengguleng mao? jom..

black_mel said...

izzahfarhana:kertas kajang dh x pkai..pkai e-book jer..hehe..
hbz:guleng2?haha..geleng2..

♥chentaMAYA™ said...

tbe2 aq jadik windu kat sastera skolah menegah!
ahaha~

black_mel said...

♥chentaMAYA™ :haha...skrng dh kawin ker? tkenang sastera sek menengah..mcm dh lama tggl sek..;p

-fizA- said...

kajang pak malau kajang belipat..
kajang mak saya belipat2..
saya dok kat kajang..
motif?
tak tau..

PeJuAnG HiDup said...

kajang pak malau kajang bberlipat,
klu nak kena terajang meh sini aku tendang.

hehehe... weh, aku nak gaduh ngn hbz ni. nak korek perutnya. nak join blackmail? eh? silap. black_mel. hehehe...

black_mel said...

finally..pejuang hidup dh bgn dr tdr..mana menghilang?

black_mel said...

fiza:owh,,,fiza ddk kajang..hehe..

DilOt said...

adoi...mcm2..tak terfikir lak aku..

ada gak yg boleh dipakai lg..tp ada yg dah tak sesuai...peribahasa org2 dulu rasenye untuk mengingatkan supaya kita jadi baik..

sikit2 lame2 jadi bukit..cth mcm menabung..walaupun sekadar seposen ..tp kalau tiap2 ari simpan jadi banyak..

cume kite org skang je ni..yg buat2 tak phm....

peace dr dilot....=)

FiFFyMaFiA (",) said...

terasa aku slalu menjawab mcm dlu ngn nenek aku dlu.. ekekek~

Mohd Noorshazwan said...

huh...

tue la...makin lama makin tak ramai orang tahu ape itu peribahasa...

http://shazclan.com

black_mel said...

dilot:haha..aku pun x pasti bdk2 skrng tau ker x maksud2 peribahasa tu...thnx 4 visit...peace dilot..

black_mel said...

FiFFyMaFiA (",):mesti ko gurau2 mmanja dgn nenek ko kn..bestnyer...

sukiminna said...

hai adik..kang atuk sekeh kang baru kau tau..byk tul jawabnye

black_mel said...

adik nakal kak sukiminna..;p