head

Nuffy

Tuesday, March 9, 2010

Teknologi Buat Manusia Makin Malas


(gambar di ambil dari google)kredit tu google

Macam biasa,hari ni ada ceramah berkaitan dengan kos IT kat fakulti aku yang penceramahnya bekerja di company Microsoft.Serius aku respect dia bagi ceramah.Slide dia ada point sikit2 jer,tapi dia olah daripada pukul 9 sampai la nak dekat pukul 12.Dah la bangun pagi2,dengar orang ceramah.Seyes aku baik,biasa aku tak datang.
Aku sampai jer,terus aku duduk sit no 3 dari depan.Biasa la student,mesti la selalu kena ceramah.Pkul 9 dia start cerita pasal teknologi IT yang berkembang pesat,dia cakap dunia IT sekarang dalam memajukan teknologi Touch Screen.Means that lepas ni kalau nak copy assignment dah tak susah2,nak copy pastu paste kat folder la aper la.Just letak jari kat folder dekat screen pastu drag jer masuk folder yang kita nak.Kalau korang tengok citer csi,yang ader imej2 terapung tu,diorang tengah buat teknologi tu la.
Benda2 tersebut memang memudahkan dan menjimatkan masa,tapi masa aku tengah dengar ceramah dia tu,aku terpikir pasal kenapa teknologi di cipta?kenapa untuk memudahkan?Last2 skali,kesimpulan yang aku buat,manusia makin malas.Macam tu jugak dengan teknologi kereta,mula2 gear manual,pastu buat gear auto,pastu ader lagi tambahan auto-cruise(teknologi menetap kelajuan kereta).Dengan teknologi ni kalau kat highway,bawak sampai meter 110km/j,pastu tekan button auto-cruise tu,pastu dah bole lepas minyak.kereta bergerak ikut kelajuan ditetapkan.
Banyak lagi contoh yang boleh aku bagi yang menunjukkan dalam keadaan tak sedar,teknologi membuatkan manusia semakin malas,tapi kena fikir ke arah kebaikan jugak.Setiap benda yang dicipta mempunyai faedah dan setiap benda yang dicipta mengatasi masalah atau kesulitan yang pengguna hadapi,so..gunakan dengan bijak.